Motivation

Jag vet att många kan ha svårt att hitta motivation till träning och även jag har det ibland! Hur många känner inte igen sig i det här citatet - "Det svåraste steget är alltid det utanför dörren"? När man sitter så perfekt i den varma, sköna soffan är ju det sista man vill att klä på sig träningskläder och ta sig till gymmet i kylan. Därför tänkte jag göra ett lista med saker som jag vet gör många motiverade till att ta tag i träningen! 
 
- Mål. Sätt upp ett mål. Det ska vara individuella mål som är anpassade för just för DIG. 
- Träningskläder. Vem blir inte mer peppad av nya, snygga, sköna kläder?
- Spotify. Gör en lista med massa peppande låtar som du lyssnar på innan/under tiden du ska träna. HÄR hittar ni min lista som jag lyssnar på just nu när jag tränar.
- Instagram. Följ konton du blir inspirerad av! Det kan vara en kändis, en privatperson, fitnesskonton eller liknande. Alla motiveras av olika saker, men mina tips är "strongisthenewskinny" & "lovewellness".
- Böcker. Det viktigaste man har är kunskap. Kan du inte träningsövningarna så gör du fel och skadar dig, vet du inte hur/vad du ska äta för att nå dina mål så går det sämre med progressen. Så LÄS PÅ.
- Bilder. Ta en före-bild på dig själv i tex bikini som du sen kan jämföra med. Skit i vågen och gå bara på känsla, spegelbild och måttband om du vill ha mer konkreta bevis på din framgång. 
- Quotes. Det finns faktiskt väldigt många citat och texter på bloggar som är väldigt peppande att läsa. Vissa saker inser man faktiskt inte förrän man läser det någonstans eller någon berättar det för en. "Alla börjar någonstans".
- Tid. Var realistiska så att ni inte blir besvikna på er själva. Förväntar ni er resultat efter endast ett träningspass så blir ni besvikna och kan lätt ge upp. Ni gick inte upp i vikt över en dag så förvänta er inte att ni kan gå ner på bara en dag då heller!
- Träningsform. Hitta just DIN favoritträning! Alla gillar inte att vara på ett gym och alla gillar heller inte att spela fotboll. Man ska hitta något som man tycker om själv för då är det lättare att komma iväg om man tycker om det!
- Våga. Vet ni inte vad ni tycker om så tycker jag att ni ska testa på, det kan inte vara värre än att ni inser att det var fel träning för er. Träning behöver heller inte vara dyr så skippa det tjafset om att ni inte har råd! Man kan gå promenader/jogga utomhus och styrketräna med den egna kroppsvikten hemma. 
- Planera. Allt handlar om planering, om du inte tycker du har tid med träning så får du tänka om och TA dig tiden om du verkligen vill det. Intensivpass på 10-20 min finns på youtube eller bara ta en powerwalk runt kvarteret. Ibland kanske man får gå upp tidigare på morgonen eller prioritera om tv-tiden på kvällen till träningstid någon/några dagar i veckan! 
- Självrespekt. Var inte för hårda mot er själva, ni kommer bara att må sämre av träningen vilket inte alls är det som är meningen! Träning utger endorfiner som får en att må bra, men ibland gör inte träningen att man mår bra. Ibland kan det kännas som ett "tvång" och då tycker jag att det inte är värt det. Man ska göra det för att man vill och ibland orkar man verkligen inte o då är det ok att skippa träningen för den gången.
- Pusha. Det blir lite dubbelmoral nu, men man måste avgöra själv om man är redo för ett pass eller inte. Men tänk på känslan ni får efter ni har tränat, försök att komma ihåg den o ta er i kragen och köra det där j*vla passet så har ni det överstökat och kommer känna er såå nöjda efteråt! 
- Misslyckas. Ibland går inte träningen som man vill, man är trött, stressad, hungrig eller vad det nu är och det är okej! Alla träningar går inte bra och man måste kunna acceptera det och lära sig att kämpa vidare, det är en ny dag imorgon liksom! 
- Utmaningar. Utmana dig själv eller en kompis (kom ihåg att man är olika bygda och man bara ska jämföra med sig själv!) Utmaningar kan få en att hitta glöden och styrkan igen genom att man gör det som en tävling. Utmana din kropp med något du tidigare inte klarat och ge inte upp förrän du klarat det!
- Dig. Låt dig inspireras av dig själv! Skriv upp dina mål i mindre delmål och när du klarat ett mål; skriv CHECK med stora gröna bokstäver och njut av känslan av att ha klarat en del! 
- Belöning. Det kan vara bra att ha en morot för att orka hitta styrkan till att kämpa sig genom alla delmål för att nå Målet med stort M. Det kan vara allt från ett cheatmeal till en tröja du suktat efter, det kan vara att vila hur länge du vill eller varför inte belöna sig med ett roligt pass som crossfit, yoga eller bara ta en lugn promenad för att man VILL och inte med fokus på att förbränna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0